Salah satu yang menjadi kelaziman ke atas orang Islam apabila terjalin
pergaulan sesama mereka ialah hendaklah meminta izin antara satu sama lain
ketika berada di ambang pintu untuk memasuki ke ruang rumah yang
dilawatinya. Ini adalah satu kewajipan yang merupakan ciri akhlak yang telah
ditetapkan oleh Allah dalam al-Quran sepertimana firmanNya:
pergaulan sesama mereka ialah hendaklah meminta izin antara satu sama lain
ketika berada di ambang pintu untuk memasuki ke ruang rumah yang
dilawatinya. Ini adalah satu kewajipan yang merupakan ciri akhlak yang telah
ditetapkan oleh Allah dalam al-Quran sepertimana firmanNya:
‘Wahai orang orang yang beriman janganlah kamu masuk ke dalam sesehuah
rumah yang bukan rumah kamu sehinggalah kamu meminta izin dan memberi
salam ke atas ahli keluarga rurnah tersebut yang demikian itu adalah febih baik
semoga kamu dapat mengambil peringatan.’
(Surah Al-Nur: 27)
rumah yang bukan rumah kamu sehinggalah kamu meminta izin dan memberi
salam ke atas ahli keluarga rurnah tersebut yang demikian itu adalah febih baik
semoga kamu dapat mengambil peringatan.’
(Surah Al-Nur: 27)
CARA MEMINTA IZIN
Cara meminta izin yang telah ditetapkan dalam al-Quran ialah dengan
memberi salam sebanyak tiga kali kepada ahli keluarga yang menjadi penghuni
sesebuah rumah yang hendak diziarahi. Sekiranya diberi keizinan hendaklah
masuk dengan baik, seandainya tidak diberi keizinan hendaklah pulang dengan
cara yang baik tanpa ada sebarang keraguan atau rasa sedih. Ahli keluarga atau
tuan rumah itu mungkin mempunyai sebab-sebab tertentu yang menyebabkan
dia menolak kedatangan anda pada waktu itu.
Mengambil langkah untuk pulang ini memang disuruh oleh Allah kepada
hamba Nya melalui firman Allah:
hamba Nya melalui firman Allah:
‘Dan iika dikata kepada kamu pulang, olehmu, maka hendaklah kamu pulang
kerana ini adalah sebijak bijak tindakan bagimu, dan Allah amat mengetahui
dengan apa yang kamu lakukan.’
(Surah Al-Nur: 28)
ADAB MENUNGGU KEIZINAN
Ketika menunggu oleh seseorang yang meminta izin hendaklah
menunggu dengan sabar sementara tuan rumah memberi keizinan dan
menjemput sebagai tetamunya, janganlah anda berdiri di hadapan pintu yang
terbuka luas dengan keadaan mata liar memandang mandang atau menjelingjeling
ke dalam rumah melalui pintu yang sedang terbuka, atau menilik-nilik di
celah-celah lubang pintu yang tertutup, kerana ini melambangkan keperibadian
yang tidak elok dari segi akhlak dan juga anda dianggap kurang sopan.
menunggu dengan sabar sementara tuan rumah memberi keizinan dan
menjemput sebagai tetamunya, janganlah anda berdiri di hadapan pintu yang
terbuka luas dengan keadaan mata liar memandang mandang atau menjelingjeling
ke dalam rumah melalui pintu yang sedang terbuka, atau menilik-nilik di
celah-celah lubang pintu yang tertutup, kerana ini melambangkan keperibadian
yang tidak elok dari segi akhlak dan juga anda dianggap kurang sopan.
Cara yang lebih baik telah ditentukan oleh sunnah iaitu berdiri dengan
adab sopan serta tunggu dengan penuh kesabaran di hadapan pintu yang
terbuka atau tertutup dengan memberi salam sebanyak tiga kali serta perhatikan
apa yang ada di sekitar anda sahaja. jangan sekali kali cuba melakukan apa-apa
tindakan melainkan tunggu dan lihat sahaja perkembangan dan tindakannya.
Adab ini telah dinyatakan di dalam hadis melalui satu peristiwa yang dilalui
sendiri oleh Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Sahli bin Saad Al-Sa'iedi:
‘Bahawa seorang lelaki telah mengintai Rasulullah s.a.w. melalui satu lubang ke
dalam sebuah bilik yang mana Rasulullah sedang melilit serban di kepalanya.
Setelah ia perasan ada yang mengintai latu Rasulullah berkata, "Kalaulah aku
tahu bahawa kamu sedang mengintai nescaya aku cucuk mata kamu melalui
lubang itu sesungguhnya di syariatkan keizinan itu disebabkan pandangan
mata".
(Riwayat Bukhara Muslim, Tarmizi Dan Nasaie)
Hadis ini boleh dijadikan sebagai dalil bahawa penantian juga amat perlu
kepada adab sopan yang melambangkan kesabaran dan keikhlasan diri dalam
menghadapi sesuatu penantian. Tema dalam hadis di atas menunjukkan bahawa
sikapnya yang tidak sabar membawa kepada keinginannya hendak tahu, dan ia
melambangkan tidak ada amanah dalam jiwanya serta tiada bersopan dalam
penantian dan bersikap mata keranjang membuatkan orang lain tidak senang
dengan anda.
kepada adab sopan yang melambangkan kesabaran dan keikhlasan diri dalam
menghadapi sesuatu penantian. Tema dalam hadis di atas menunjukkan bahawa
sikapnya yang tidak sabar membawa kepada keinginannya hendak tahu, dan ia
melambangkan tidak ada amanah dalam jiwanya serta tiada bersopan dalam
penantian dan bersikap mata keranjang membuatkan orang lain tidak senang
dengan anda.
PERATURAN MINTA IZIN
Apabila anda mengunjungi ke rumah sahabat lalu memberi salam sebagai
tanda atau isyarat meminta keizinan lantas tuan rumah bertanya, "Siapa?", maka
jangan menjawab, "Saya, saya, saya", bahkan hendaklah menjelaskan, "Saya
bernama pulan bin pulan". Bererti sebutkan nama secara jelas dan terang
tanda atau isyarat meminta keizinan lantas tuan rumah bertanya, "Siapa?", maka
jangan menjawab, "Saya, saya, saya", bahkan hendaklah menjelaskan, "Saya
bernama pulan bin pulan". Bererti sebutkan nama secara jelas dan terang
ataupun sebutan panggilan-panggilan yang biasa dipanggil terhadap diri anda
yang boleh membantu tuan rumah yang anda ziarahi itu mengenali anda secara
jelas, seperti mana dalam hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh jabir,
katanya:
jelas, seperti mana dalam hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh jabir,
katanya:
‘Aku (Jabir) datang ke rumah Rasulullah maka aku ketuk pintu rumah Rasulullah
s.a.w. Maka kata Rasulullah, “Ini siapa?" Aku (Jabir) menjawab, “Saya". Maka
kata Rasulullah, "Saya, Saya, Saya”, seolah-olahnya Rasulullah tidak suka
dengan jawapan begitu.’
(Riwayat Bukhari Dan Muslim)
Sesungguhnya pengajaran dalam hadis di atas ialah dalam melaksana
kehidupan ini tidak boleh lari dari keizinan, sama ada dengan kaum keluarga
atau orang lain, kerana Islam menyuruh umatnya meminta izin sekalipun orang
itu paling hampir dengannya dan tinggal bersama. Dengan keizinan akan
terhapus segala kesangsian atau keraguan orang lain terhadapnya, sama ada ibu
bapanya atau adik beradiknya lebih lebih lagi sahabat handai, kecuali keadaan
memaksa atau kecemasan seperti pertolongan kebakaran dan waktu kesakitan
dan sebagainya.
kehidupan ini tidak boleh lari dari keizinan, sama ada dengan kaum keluarga
atau orang lain, kerana Islam menyuruh umatnya meminta izin sekalipun orang
itu paling hampir dengannya dan tinggal bersama. Dengan keizinan akan
terhapus segala kesangsian atau keraguan orang lain terhadapnya, sama ada ibu
bapanya atau adik beradiknya lebih lebih lagi sahabat handai, kecuali keadaan
memaksa atau kecemasan seperti pertolongan kebakaran dan waktu kesakitan
dan sebagainya.
Dalam hal akhlak, Islam amat mementingkan saat keizinan ini dengan
tujuan bagi menjaga tatasusila hidup yang penuh keharmonian iman dan jiwa
yang taqwa lagi sihat, supaya tidak tersentuh dengan situasi yang tidak
menyihatkan serta boleh mengeruhkan keadaan. (Rujuk Imarn Abi Muhd. Abdul
Rahman Al-Mubarakfuri. 1353H. hlrn. 464). Oleh itu, jelaslah seandainya anda
masuk ke mana-mana tempat yang sewajarnya perlu meminta keizinan terlebih
dahulu, tetapi jika dilakukan sebaliknya, maka perbuatan itu adalah suatu
perbuatan yang amat jahil dan dikesali lebih-lebih lagi jika ia berlaku di
kalangan umat Islam, kerana ini bukan akhlak Islam yang diajar oleh nabi kita
Muhammad s.a.w. Jangan sekali-kali anda memasuki ke rumah orang lain tanpa
izin terlebih dahulu, patuhilah dengan penuh rasa keimanan, taqwa dan
bertanggungjawab sebagai seorang muslim.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar