Senin, 02 Agustus 2010

SYARIAT VS HAKIKAT: Merenungkan AJARAN SYEIKH SITI JENAR

Dalam sejarah, kita mengenal dua nama besar yang menjadi simbol pertarungan antara dua mod beragama: Syariat vs Hakikat, iaitu Mansur Al-Hallaj dan Syeikh Siti Jenar. Keduanya menempuh jalan kematian yang terbilang tragis dalam kacamata manusia pada umumnya, kerana dieksekusi oleh mereka yang mengaku sebagai penguasa dan ulama pemilik kebenaran agama.

Kisah tersebut memang sudah lama berlalu. Kabut sejarahpun sebenarnya masih menyelimutinya; dalam pengertian, masih banyak rahsia kebenaran yang belum terungkap. Dalam kes Syeikh Siti Jenar misalnya, muncul pertanyaan, bagaimana mungkin para Waliyullah boleh menghakimi Waliyullah lain dengan cara yang kasar dan tidak berperikemanusiaan? Jika mereka berdalih Syeikh Siti Jenar patut dihukum kerana keliru dalam cara menyampaikan ajaran - iaitu menyampaikan ajaran yang sebenarnya benar tapi disampaikan kepada khalayak yang kurang tepat - mengapa tidak diselesaikan secara baik-baik? Jika memang tidak dijumpai kesepakatan, bukankah boleh berpegang pada pendapat bahawa dua cara yang dipergunakan, iaitu cara Wali Sanga dan cara Syeikh Siti Jenar, sama-sama benar kerana ia merupakan produk dari sesama Waliyullah? Jika ternyata yang sesungguhnya terjadi adalah bahwa eksekusi Syeikh Siti Jenar (sebagaimana eksekusi Mansur Al-Hallaj) adalah kerana persoalan politik - iaitu demi melanggengkan kekuasaan dengan memanipulasi agama - bagaimana mungkin para Waliyullah bersepakat melakukan hal sekotor itu? Atau sebaliknya, bagaimana mungkin mereka yang melakukan kekejian dan tindakan sekotor itu disebut Waliyullah? 

Saya tak akan mengajak sahabat sekalian berdebat tentang sejarah berkabut sebagaimana di atas. Yang menjadi perhatian utama saya, adalah bagaimana kita bisa menemukan inspirasi dan makna dari kisah sejarah itu. Pertama, sekurang-kurangnya kita boleh bertanya, manakah mod beragama yang kita pilih: cara beragama Mansur Al-Hallaj dan Syeikh Siti Jenar yang berisiko mengantarkan kita pada "tragedi", atau cara beragama kaum "penguasa dan ulama pembela syariah" yang dinilai lebih "dalam" ? Saya pribadi jelas memilih mengikuti suara hati apapun resikonya. Bagaimana dengan anda?Anda yang berhak untuk memilih ....

Kedua, kita boleh merenungkan kenyataan bahawa "kaum hakikat", dalam tradisi Islam adalah para para sufi atau pemeluk Islam Jawa, adalah para "penentang Syariat" atau mereka "mengabaikan Syariat".Saya punya beberapa keputusan perenungan soal hal ini yang ingin saya bagi dengan para sahabat.

Sahabat yang saya kasihi ... jika kita renungkan dengan jernih, sebetulnya tak mungkin kita sampai "tujuan" tanpa menempuh "jalan". Jika hakikat adalah sebuah tujuan, maka tak mungkin ia boleh semua tanpa syariat, kerana makna syariat adalah jalan. Setakat saya pelajari, hakikat dalam pengertian Syeikh Siti Jenar, adalah hakikat kebenaran dalam beragama, iaitu bahawa Kebenaran Tertinggi adalah ketika kita bisa "Manunggal" dengan Kebenaran itu sendiri (Manunggaling kawulo-Gusti). Jika diibaratkan sebuah titik persinggahan dalam pendakian sebuah gunung, itu adalah titik persinggahan tertinggi atau puncak gunung sendiri. Sebagaimana dalam mendaki gunung secara harfiah, tidak mungkin puncak gunung semua tanpa titik-titik persinggahan dahulu. Dan mendaki titik persinggahan demi titik persinggahan itu, adalah sebuah perjalanan, sebuah ikhtiar menapaki "syariat" (jalan menuju tujuan akhir).

Syeikh Siti Jenar bukanlah penempuh hakikat tanpa syariat! Syeikh Siti Jenar juga bukan penentang syariat! Kerana sebagai sosok yang menyedari sepenuhnya makna undang-undang semesta dan kehidupan ...... ia tahu persis tidak mungkin mencapai hakikat tanpa syariat! Yang ia lawan adalah kecenderungan untuk memutlakkan sebuah jalan dengan menafikan jalan yang lain. Syeikh Siti Jenar, sejauh saya pelajari, memahami Islam sebagai ajaran universal ... ia menangkap intisarinya .. Dalam hal ini, Islam difahami benar-benar sebuah "Tadzkirah" (peringatan) akan hal-hal sudah diketahui benar (ma'ruf) oleh setiap kaum. Diyakini bahawa sebetulnya ada kebenaran universal yang sepanjang sejarah dan tamadun tak pernah berubah dan tak pernah orang berselisih tentangnya. Islam mengingatkan kembali manusia akan kebenaran universal dan abadi (shopia perennia) ini. Tapi melibatkan pelaksanaan Islam dalam kehidupan sehari-hari, Syeikh Siti Jenar benar-benar mempertimbangkan kearifan lokal. Toh faktanya, ketika Islam hadir ke Indonesia atau Jawa, tanah ini bukan tempat tanpa peradaban, bahkan telah memiliki budaya luhur plus peradaban yang relatif maju untuk ukuran zamannya. 

Yang dilakukan Syeikh Siti Jenar adalah berkreasi untuk menciptakan "syariat" versi Jawa: melibatkan cara menyembah Tuhan, cara mengembangkan potensi diri, cara menyikapi setiap momen kehidupan, dan seterusnya. Pada titik ini, apa yang diajarkan Syeikh Siti Jenar tampak berbeza dengan "syariat" sebagaimana yang dipraktikkan Nabi Muhammad di Semenanjung Arab. Tapi berbeza, bukan bererti bertentangan. Kerana apa yang diajarkan Nabi Muhammad dan Syeikh Siti Jenar berpunca pada hakikat kebenaran yang sama. Bahkan dari sudut pandang mistis, ia sama-sama bersumber pada Ruhul Qudus yang bersemayam di kedalaman jiwa setiap manusia. Mengapa pendekatan men-Jawa-kan Islam atau mengembangkan "syariat versi Jawa" ini dilakukan? Karena itu merupakan pelaksanaan sifat fathonah yang merupakan sifat kenabian: salah satunya tercermin dalam keberanian mengembangkan budaya sesuai cabaran dan karakteristik alam di mana dia hidup.

Pada level esensi, apa yang diajarkan Syeikh Siti Jenar, sebetulnya selaras atau bahkan sama dengan apa yang diajarkan para Mistikus besar di seluruh tamadun: Nabi Muhammad itu sendiri, para waliyullah penerusnya seperti Imam Ali, Ibnu Arabi, Mansur al-Hallaj, Jalaluddin Rummi, termasuk "orang suci" dari tradisi lain: Buddha Gautama, Lao Tzu, Plato, dan lain-lain.

Sungguh sayang, jika kebijaksanaan agung ala Syeikh Siti Jenar dibumihanguskan baik kerana alasan kejahilan mahupun kerana alasan melanggengkan kekuasaan duniawi.
Bagaimana menurut anda?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar